Balettiaiheista puuhaa

Sivuillamme on monenlaista puuhaa, joita voi kesälläkin tehdä. Haluaisitko oppia kesän aikana spagatin, tai väritellä balettikuvia syksyn tunteja odotellessa? Tai kokeilla uusia pihaleikkejä kavereiden kanssa? Osa sivuista on oppilaiden omilla sivuilla, ja vaatii kirjautumisen. Jollei sinulla ole tunnusta, voit tiedustella sitä toimistoltamme, toimisto@balettikoulusinikello.fi.

Spagatti (sivulle tulee kirjautua)

Nutturanlaitto-ohjeita (tulee kirjautua)

Kirjaudu oppilaiden sivuille
   

Leikkejä

Leikkiminen ja ulkona peuhaaminen ovat lasten perusliikuntaa. Alla on listattu leikkejä, joita voit olla ulkona kavereidesi kanssa. Leikeistä on paljon eri versioita, tässä on jotakin malliksi.

Hippasta

Hippaa ilman turvaa
Yksi on hippa ja koittaa saada toisia kiinni. Ei turvia. Kun saa toisen kiinni, niin toisesta tulee hippa.

Hippaa turvan kanssa
Yksi on hippa ja koittaa saada toisia kiinni. Joku paikka on sovittu turvaksi. Kun saa toisen kiinni, niin toisesta tulee hippa.

Puuhippaa
Tätä ollaan metsässä; kaikki puut on turvia. Hippa tai kaksi hippaa koittavat saada muita kiinni. Ei saa olla kauaa turvassa.

Rapuhippaa
Hippaa, jota ollaan rapukävelyllä.

Mustekala
Kaikki seisovat alueen toisella reunalla, hippa seisoo keskellä. Kun hippa huutaa ”Kuka pelkää mustekalaa!” niin kaikkien täytyy lähteä juoksemaan. Turvassa on vasta, kun pääsee toiselle reunalle. Kun saa toisen kiinni, niin toisesta tulee hippa. TAI: Kun saa toisen kiinni, niin toinen tulee myös hipaksi. Näin hippoja tulee koko ajan enemmän, ja leikki vaikeutuu.

Vesimies
Kaikki seisovat alueen toisella reunalla, hippa seisoo keskellä. Kun hippa huutaa ”Kuka pelkää vesimiestä!” niin kaikkien täytyy lähteä juoksemaan. Turvassa on vasta, kun pääsee toiselle reunalle. Kun jää kiinni, pitää jäädä siihen kohti vesikasviksi (pitää istua paikoillaan, mutta käsiä ja jalkoja saa liikuttaa ja kurkotella). Vesikasvit ottaa myös kiinni.

X-hippa
Yksi on hippa ja koittaa saada toisia kiinni. Ei turvia. Kun jää kiinni, niin pitää jäädä seisomaan X-asentoon. Toinen voi pelastaa ryömimällä ali.

Akuhippa
Yksi on hippa ja koittaa saada toisia kiinni. Jos jää kiinni, niin joutuu itse hipaksi. Jos menee kyykkyyn ja sanoo jonkun Ankkalinnalaisen nimen, niin on turvassa. Vaikka ”Mikki!”. Jos huutaa vahingossa ”Aku!” niin jää hipaksi.

Ambulanssihippa
Yksi on hippa ja koittaa saada toisia kiinni. Ei turvia. Kun jää kiinni, pitää jäädä maahan makaamaan. Toiset voi pelastaa ottamalla käsistä ja jaloista kiinni, ja kantamalla sairaalaan (joku sovittu paikka). Ambulanssinkuljettajat ja potilas on turvassa matkalla ja sairaalassa, mutta sairaalaan ei saa jäädä, pitää heti lähteä pois.

Poliisit ja rosvot
Poliisit ajaa rosvoja takaa. Kun saa kiinni, niin viedään vankilaan.

Kissa ja hiiret
Yksi on kissa ja seisoo seinää vasten. Muut on hiiriä ja lähtee alueen vastakkaiselta puolelta hiipimään kohti kissaa. Yhtäkkiä kissa kääntyy ja lähtee ajamaan hiiriä takaa. Jos pääsee takaisin toiselle reunalle, on turvassa. Jos jää kiinni, niin joutuu kissaksi.

Kettu ja kanat
Neljä kettua on alueen eri nurkissa. Muut on kanoja keskellä. Ketut ajaa kanoja takaa, ja kun saa kiinni, niin vie omaan kulmaan. Kuka saa kerättyä eniten kanoja niin voittaa.

Letkahippa
Yksi on hippa ja koittaa saada toisia kiinni. Ei turvia. Kun saa kiinni, niin ottaa kädestä kiinni. Kun saavat kolmannen, niin taas kädestä kiinni, samoin neljäs, viides jne. Siis hippoja kertyy vähitellen pitkä letka. letkalla on hyvä yrittää piirittää kiinniotettavia…

Ameebahippa
Kuten edellinen, mutta aina kun on kertynyt letkaan neljä, niin se jakaantuu kahdeksi erilliseksi hippapariksi, jota molemmat ottaa kiinni. Ne puolestaan jakaantuvat, kun niihin on kertynyt neljä jne.

Paljonko kello, herra Kettu?
Kettu seisoo alueen toisella raunalla, muut toisella. Muut kysyvät ”Paljonko kello, herra kettu?”, jos kettu vastaa vaikka ”Viisi”, niin pitää astua viisi askelta eteenpäin. Tätä jatkuu, kunnes kettu vastaakin ”Ruoka-aika!” ja lähtee ajamaan takaa. Jos kerkeää takaisin toiseen reunaan, niin on turvassa. Jos jää kiinni, niin on seuraava kettu.

Viimeinen pari uunista ulos!
Muut seisoo parijonossa, hippa on selin edessä. Kun hippa huutaa ”Viimeinen pari uunista ulos!”, niin viimeinen pari lähtee juoksemaan eri puolilta. Hippa koittaa saada toisen kiinni omaksi pariksi. Jos saa, niin menevät jonon kärkeen. Jos taas juokseva pari ehtii saada toisiaan kädestä, ennen kuin hippa saa kumpaakaan kiinni, niin he menevät jonon kärkeen, hippa menee uudelleen eteen selin muihin ja huutaa seuraavan parin liikkeelle.

Piilosta

Piilonen
Yksi laskee silmät kiinni vaikka kahteenkymmeneen. Muut menee sillä aikaa piiloon. Etsijä koittaa löytää kaikki.

Sardiinit purkissa
Muut laskevat kahteenkymmeneen, ja yksi menee piiloon. Aina kun etsijä löytää piilon, niin meneekin itse samaan piiloon. Kun viimeinen etsijä löytää piilon, jossa on jo tässä vaiheessa tungosta, hän huutaa ”Sardiinit purkissa!” Viimeinen menee seuraavalla kerralla ensin piiloon.

Palloleikit

Polttopallo
Piirretään maahan ympyrä. Muut menevät ympyrän sisään, yksi jää pallon kanssa ulkopuolelle. Ulkopuolella oleva polttaja heittää pallon ympyrään, ja yrittää osua johonkin. Jos pallo osuu, niin poltettu tulee ulos ympyrästä polttajaksi. Vähitellen väki ympyrän sisällä vähenee. Viimeiseksi jäänyt on voittaja.

Kiikkupallo
Toiset kiikuu, toiset heittää palloa. Jalkapohjista ei oteta. Päähän ei saa heittää, eikä sormille. Jos osuu, niin pääsee itse kiikkuun. Jos kiikussa oleva saa potkaistua pallon pois, niin ei auta kuin juosta nappaamaan pallo kiinni.

Sikasta
Tähän tarvitaan jalkapallo ja seinänpätkä, johon saa potkia palloa (varmista aikuiselta, mihin saa potkia palloa!). Ensin päätetään potkaisujärjestys (eka, toka, kolmas jne). Ensimmäinen potkaisee pallon, niin että se kimpoaa seinästä. Toinen potkaisee heti perään, kolmas sitten jne. Jos pallo ehtii vieriä kauas, ennen kuin potkaisee, niin on vaikeampi osua seinään. Jos ei saa potkaistua palloa seinään, saa kirjaimen S, toisella kerralla I jne. Kun jollekin tulee koko SIKA, niin leikki loppuu.

Sikanen Eesti special
Kuten edellinen, mutta käytetään koripalloa, ja pitää osua koriin, korin vanteeseen tai korin taustalevyyn. Ei siis tarvi saada koria, vaan vain osua. Jos pallo menee koriin, seuraava heittää sovitun viivan takaa. Mitä lähempää saat pallon kiinni, sitä helpompi sinun on osua. Ja ehkä heittää pallo niin kovaa, että se kimpoaa tosi kauas seuraavalle…

Muut leikit

Konkkasta
Yksi laskee vaikka kahteenkymmeneen, muut menee piiloon. Konkka lähtee etsimään. Kun näkee jonkun, pitää huutaa nähdyn nimi, vaikka ”Minna!”. Siitä alkaa kilpajuoksu konkkapaikalle (seinä, lipputanko tms). Jos konkka ehtii ensin koskettaa konkkapaikkaa hän huutaa ”Konkata Minnaa!” jos Minna ehtii ensin, hän huutaa ”Konkata itseä!” Jos Minna ehti ensin, niin konkan pitää laskea uudelleen. Jos konkka ehti ensin, niin Minna jää vangiksi. Vankeja voi vähitellen kertyä enemmänkin. Kuka tahansa voi milloin tahansa juosta konkan huomaamatta koskemaan konkkapaikkaa ja huutaa ”Konkata itseä ja kaikkia muita!” Jolloin kaikki on pelastettu ja konkka joutuu laskemaan , ja kaikki menee taas piiloon. Jos konkka saa kaikki muut vangiksi, tulee viimeiseksi kiinni jääneestä uusi konkka.

Nurkkajussi
Tähän tarvitaan rakennus, jota voi kiertää ilman esteitä (varasto, autotalli tms). Muut kiertää vastapäivään, nurkkajussi myötäpäivään. Aina kun nurkkajussia ei näy, niin saa liikkua. Kun nurkkajussi tulee vastaan, niin pitää pysyä hievahtamatta. Jos nurkkajussi näkee jonkun liikkuvan, niin joutuu nurkkajussiksi. Nurkkajussi voi hiippailla ja kurkata yllättäen nurkantakaa, että ehtisi nähdä toisten liikkuvan.

Puuropata
Piirretään maahan ympyrä , ja sen ulkolaidalle yhtä vähemmän puoliympyröitä, kuin on leikkijöitä. Muut menee ympyrään, yksi kiertää heidän seläntakana kädessään oksanpätkä tms. Kiertäjä laittaa yllättäen oksan jokun taakse, ja lähtee juoksuun, toinen juoksee vastakkaiseen suuntaan ympyrän ympäri. Kumpi ehtii ensin takaisin paikalle on voittaja, ja hävinnyt ottaa oksanpätkän ja lähtee kiertämään laittaakseen oksan taas jonkun taakse.

Peili
Peili seisoo selin muihin. Muut lähtee alueen toiselta laidalta hitaasti lähestymään. Peili kääntyy äkkiä, ja kaikkien pitää pysyä hievahtamatta. Jos peili näkee jonkun liikkuvan, niin liikahtaneen pitää palata alkuun. Peili kääntyy taas selin, ja kaikki lähestyy, taas peili kääntyy yllättäen jne. Jos joku pääsee niin lähelle peiliä, että yltää koskettamaan, niin pääsee itse peiliksi.

Tulkaapa lapset syömään!
Äiti seisoo alueen toisella reunalla, lapset toisella. Äiti huutaa ”Tulkaapa lapset syömään!” Lapset kysyy ”Millä tavalla?” Äiti sanoo jonkun tavan, vaikka yhdellä jalalla hyppimällä, tai rapukävelyllä tai laukkaamalla tms. Ekaksi perille päässyt on uusi äiti.

Sokkosta
Yhdeltä sidotaan silmät huivilla ja hän pyörii hetken paikoillaan. Sitten sokko koittaa ottaa muita kiinni silmät sidottuna. Tähän tarvitaan turvallinen alue, ei autotien lähellä. Tätä voi olla myös hyvin sadepäivinä sisällä, ja sen voi rajata vaikka yhteen käytävään. Mitä pienempi alue, sitä vaikeampaa on pysyä pois sokon tieltä…

Kymmenen tikkua laudalta
Tähän tarvitaan laudanpätkä, kivi tms ja kymmenen tikkua. Lauta laitetaan kiven päälle ”kiikkulaudaksi”, ja tikut sen toiseen päähän. Joku polkaisee lautaa, niin että tikut lentelevät ympäriinsä. Etsijä kokoaa tikut takaisin laudalle, muut menee silläaikaa piiloon. Kun etsijä löytää, niin pitää sitä mukaa tulla vankilaksi sovittuun paikkaan. Voi pelastaa kiinnijääneet, jos pääsee etsijän huomaamatta hiipimään laudalle, polkaisee ja lennättää tikut taas hajalleen ja huutaa ”Kymmenen tikkua laudalta!”

Valokuvaaja
Yksi pyörittää yksitellen muita (ottaa käsistä kiinni ja pyörii), ja päästää äkkiä irti. Pyöritetyn pitää pysähtyä siihen asentoon, mihin jää. Kun kaikki on pyöritetty, niin valokuvaaja kiertää kaikkien luona, ja pitää sanoa, mitä tämä ”kuva” esittää. (vaikka juokseva koira tai sirkuspelle tai karatemestari) Valokuvaaja valitsee, mikä oli paras, ja siitä tulee uusi valokuvaaja.